BUCH-bestuur gaat voor duurzame investering in dienstverlening en personeel

BUCH – De dienstverlening aan de inwoner moet weer op peil en zelfs beter, én het ziekteverzuim moet omlaag. Dat zijn de uitgangspunten van het plan dat de BUCH heeft opgesteld om knelpunten op te lossen waar de organisatie het in eerste jaar na de fusie tegen aan loopt.

Het bestuur van de BUCH heeft woensdag 21 februari het besluit genomen om de vier gemeenteraden voor te stellen hier een bedrag voor vrij te maken. Dit voorstel is deze week in de afzonderlijke colleges besproken en naar de vier raden verzonden. De raden kunnen hun zienswijzen op dit verhaal geven en vervolgens is het aan hen om de begrotingswijziging mogelijk maken.

In de afgelopen maanden zijn de vier raden regelmatig geïnformeerd over de stand van zaken binnen de werkorganisatie. In deze rapportages kwam naar voren dat er in het eerste jaar veel goed is gegaan en de afgesproken besparing van 700.000 euro is gerealiseerd. Anderzijds ziet het BUCH bestuur dat er meer tijd en (financiële) ruimte nodig is om de dienstverlening weer terug te brengen op het niveau van voor de ambtelijke fusie én te verbeteren.

Onderzoeksrapporten en ervaringen van andere fusiegemeenten bevestigen de complexiteit van ambtelijke fusie in de eerste jaren van een nieuwe organisatie. Ondanks voorbereiding zijn er zaken die nu in het tweede fusiejaar duidelijk aandacht verdienen en bijgesteld moeten worden. De ervaringen van andere organisaties zijn hierbij leerzaam.

Om deze ontwikkeling in gang te zetten vraagt het bestuur van de BUCH werkorganisatie uit de begroting van de vier gemeenten samen een bedrag van € 4.457.000 incidenteel en € 2.903.000 structureel. Daarvan is een groot deel bedoeld voor de opvang van ziekteverzuim en voor autonome ontwikkelingen. De bijdrage wordt volgens de gebruikelijke verdeelsleutel over de vier gemeenten verdeeld. De eerste raad die het voorstel bespreekt is de raad van Castricum op 8 maart.